Att äga travhäst

Travhästägande är för många en livsstil och passion, med tävlingsmomentet som extra drivkraft. Sedan finns drömmen om att äga en framgångsrik häst som ger upplevelser man aldrig glömmer!

High on PepperMånga köper en travhäst för den långa och engagerade resan. Att se sin häst växa upp, sättas i vagn för första gången för att sedan tränas upp och som två- eller treåring komma ut på travbanan för första gången är fantastiskt.

Travhästar börjar i allmänhet tävla vid 2-3 års ålder. Andra hästköpare är mer ivriga att ge sig ut på tävlingsbanan snabbt. De väljer en startklar häst. Vägen till tävlingsbanan är kortare, vittringen av vinnarcirkeln känns starkare.

Det kostar en slant varje månad att ha en häst i träning och därför väljer många att skaffa häst tillsammans med andra så kallade andelshästar. På så sätt blir kostnaden mindre men alla andra mervärden finns kvar som den spänning och avkoppling från vardagslivet som hästägandet ger oavsett om man äger den ensam eller tillsammans med andra.

(Foto: Malin Albinsson TR Bild)

Easy KB är ett smidigt sätt att äga häst med andra och då slipper man allt pappersarbete för det sköter Easy KB och du som andelsägare kan koncentrera dig på de roliga bitarna i att äga häst!

Här kommer du till Easy KB hemsida

Travhästägarna är en annan organisation som jobbar för bättre villkor för travhästägare. Travhästägarna är en paraplyorganisation för 22 lokala hästägarföreningar runt om i Sverige. De lokala föreningarna jobbar för att förbättra och utveckla travsporten och hästägandet lokalt.

Här kommer du till Travhästägarnas hemsida